Followers

Wednesday, July 27, 2011

Kelebihan : Berpuasa , Bulan Ramadhan dan berpuasa di bulan Ramadhan








Pejam celik,pejam celik.,,dah nak masok bulan puasa..memang pantas masa berlalu.. masa berlalu dengan cepat tanpa kita sedar..itulah sebahagian daripada kuasa Besar ALLAH S.W.T. SAYA SELAKU TUAN PUNYA BLOG ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK dan SELAMAT BERPUASA semua penganut agama Islam di SELuRUH PELOSOK ALAM..PUASA TAU... JANGAN PUASA YOK_YOK suda.. Nie, Sharule nak share siket dgn korang pasal kelebihan-kelebihan berpuasa,bulan puasa, dan berpuasa d bulan RAMADHAN.. jom..check it out.. =)









Kelebihan Berpuasa


Sesungguhnya telah termaktub di dalam Al-Quran dan Sunnah tentang kelebihan berpuasa secara umumnya, antaranya:

* Puasa mendekatkan diri dengan Allah:

Allah berfirman :
Maksudnya: “Lelaki-lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang menjaga kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka keampunan dan pahala yang besar” [Al-Ahzab: 35]

* Puasa mengawal syahawat:

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Wahai pemuda-pemuda! Barang sesiapa antara kamu berkemampuan, maka berkahwinlah, kerana pernikahan itu menundukkan pandangan dan memelihara kehormatan, dan barang sesiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu adalah perisai (memutuskan syahawat)” [HR Al-Bukhari: 5065, Muslim: 1400]

* Puasa menyelamatkan seseorang dari neraka:

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Tidaklah seorang hamba berpuasa sehari di jalan Allah, kecuali Allah akan menjauhkan dia (kerana puasanya) dari api neraka sejauh tujuh puluh tahun” [HR Al-Bukhari: 2840, Muslim: 1153]

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Puasa adalah perisai, di mana seorang hamba itu berperisai dengannya dari api neraka” [HR Ahmad: 15299, Lihat Shahih Attarghib: 970]

* Puasa menjanjikan syurga:

Dari Abi Umamah, beliau berkata:
Maksudnya : Wahai Rasulullah! Tunjukkan kepadaku, amalan yang boleh membawaku kepada syurga, Nabi SAW bersabda: “Ke atasmu puasa, tidak ada amalan yang sama dengannya” [HR Annasa'i: 2220, Lihat Shahih Sunan 


Annasa'i: 2097]















Kelebihan Bulan Ramadhan

Ramadhan adalah bulan yang mulia yang padanya ada kebaikan dan keberkatan. Allah dan Rasul SAW telah menjelaskan kelebihan bulan ini, antaranya:

* Bulan yang diturunkan padanya Al-Quran:

Allah berfirman :
Maksudnya: “Bulan ramadhan, bulan yang diturunkan padanya (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara haq dan batil), barang siapa antara kamu yang hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu..” [Al-Baqarah: 185]

* Bulan yang padanya ada Lailatul Qadr:

Allah berfirman:
Maksudnya: “Sesungguhnya, kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada lailatul qadr. Dan tahukah kamu apakah lailatul qadr itu? Lailatul Qadr itu adalah lebih baik dari seribu bulan” [Al-Qadr: 1-3]

* Bulan yang padanya dibelenggu syaitan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka:

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila tiba ramadhan; telah dibuka pintu-pintu syurga, telah ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan” [HR Al-Bukhari: 3277, Muslim: 1079]



solat tarawih







Bertadarus




 


bayar zakat

Kelebihan Berpuasa di Bulan Ramadhan

* Puasa di bulan Ramadhan menjanjikan pengampunan dosa:

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Barang sesiapa yang yang berpuasa ramadhan kerana didorong oleh iman dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu” [HR Al-Bukhari : 38, Muslim : 175]

* Puasa di bulan Ramadhan menjanjikan syurga:

Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan berpuasa di bulan ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam syurga” [HR Al-Bukhari : 2637]

















HARAP TEMAN-TEMAN SEMUA PUASA PENOH TAU ...

JANGAN PUASA YOK-YOK BUKAK PERIOK .. hahaha...

wassalam.....







Sunday, July 24, 2011

sshhhhhh..RAHASIA HATI








Waktu terus berlalu 
Tanpa kusadari yang ada hanya aku dan kenangan 
Masih teringat jelas Senyum terakhir yang kau beri untukku.... 
Tak pernah ku mencoba 
Dan tak ingin ku mengisi hati ku
 dengan cinta yang lain,,, Kan kubiarkan ruang hampa didalam hidupku

 

Bila aku harus mencintai dan berbagi hati itu hanya denganmu,,, Namun bila kuharus tanpamu, Akan tetap kuarungi hidup tanpa bercinta Hanya dirimu yang pernah tenangkanku Dalam pelukmu saat ku menangis


conclusion :: JIWANG SIOTTTTT!!!!










Ada apa dalam hati?? ada rahsialah jawabannya... banyak rahsia dalam hati bah... aku pun banyak nyimpan rahsia.. almaklom..RAHSIA BESAR>>> biar pecah di perut, jangan pecah di mulut !!! ada paham??


Its better if we doesn't keep any MONSTER called SECRET !!!!!


Friday, July 22, 2011

Kuingin Kau Untukku - J-Rocks

Ini merupakan tajuk sebuah lagu yang bisa buat aku layan
then lagu nie bisa buat hati aku tersentuh...
aku inginkan seseorang..namun apakan daya saya...

Bila aku teringat kat seseorang yg aku minat,,
then aku bukak and layan lagu nieh,,
lirik lagu nie best..
cukup menggambarkan ape yg aku rasa...

so dear bloggers,,
jom layan lagu nieh...







ada senyuman manis di bibirmu
yg selalu terbayang olehku
takkan ku lupa saat itu
wahai kau gadis pujaanku
ku ingin kau untukku


mungkin hanyalah engkau
yg membuatku mengerti 
akan arti hidupku
kau beri aku cahayamu
ku kan selalu menyayangimu
ku ingin kau untukku


reff: yang ku rasakan kini
tak tertahankan lagi
kan ku ungkapkan semua padamu

kan ku berikan sebuah 
rasa di hati ini
jangan kau ragukan aku


ada senyuman manis di bibirmu
yg selalu terbayang olehku
takkan ku lupa saat itu
wahai kau gadis pujaanku
ku ingin kau untukku







Tuesday, July 19, 2011

MTV world stage At MALAYSIA 2011 !!!



MTV WORLD STAGE LIVE IN MALAYSIA 2011



24 JULY 2011
I-CITY, SHAH ALAM

Registrations Starts 3:30pm
Door Opens 6:30pm

MTV World Stage returns to Malaysia for the third time!
This year, MTV World Stage Live In Malaysia 2011 will be held at a new venue, i-City in Shah Alam, on 24 July 2011. The outdoor concert will feature live performances from popular international, regional and local recording artists. The final lineup is: Thirty Seconds To Mars, Neon Trees, BEAST and Pop 
Shuvit. 











MTV World Stage Live in Malaysia 2011 will be staged in front of a live audience of about 15,000 fans. The 2-hour on-air version of MTV World Stage Live in Malaysia 2011 will premiere on MTV SEA channel on 8 August at 10pm (Indonesia), 11pm (Singapore, Hong Kong and the Philippines) and 12am (Malaysia). An hour-long version of MTV World Stage Live in Malaysia 2011 will also be broadcast globally in 154 countries reaching over 550 million households later in the year.

ADDRESS

i-City
CityPark, i-City 40000
Shah Alam
Selangor Darul Ehsan 











Thursday, July 14, 2011

"Littlest Things"






Sometimes I find myself sittin' back and reminiscing
Especially when I have to watch other people kissin'
And I remember when you started callin' me your miss's
All the play fightin', all the flirtatious disses
I'd tell you sad stories about my childhood
I don't why I trusted you but I knew that I could
We'd spend the whole weekend lying in our own dirt
I was just so happy in your boxers and your t-shirt

[Chorus]
Dreams, Dreams
Of when we had just started things
Dreams of you and me
It seems, It seems
That I can't shake those memories
I wonder if you have the same dreams too.

The littlest things that take me there
I know it sounds lame but its so true
I know its not right, but it seems unfair
That the things are reminding me of you
Sometimes I wish we could just pretend
Even if only for one weekend
So come on, Tell me
Is this the end?

Drinkin' tea in bed
Watching DVD's
When I discovered all your dirty grotty magazines
You take me out shopping and all we'd buy is trainers
As if we ever needed anything to entertain us
the first time that you introduced me to your friends
and you could tell I was nervous, so you held my hand
when I was feeling down, you made that face you do
There's no one in the world that could replace you

[Chorus]
Dreams, Dreams
Of when we had just started things
Dreams of me and you
It seems, It seems
That I can't shake those memories
I wonder if you feel the same way too

The littlest things that take me there
I know it sounds lame but its so true
I know its not right, but it seems unfair
That the things reminding me of you
Sometimes I wish we could just pretend
Even if only for one weekend
So come on, Tell me
Is this the end? 






















mY home Town

mY home Town

serangkai dengannya~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Loading...

Search This Blog